أيوه خدامه

Friday, August 18, 2006

المختصر المفيد فى علوم التجديد

يا رجال العالم
أسرارنا صغيرة و بسيطة و سهلة التحقيق
بفكر ايه اللى مخلى العلاقة بين الزوجين دايما متوترة – يعنى الراجل فى وسط أصدقائه بيكون هو العسل اللى فى القعدة – البمبوناية اللى مايستغنوش عنها فى ليالى السمر
بيكون أكثرهم كرما و أخفهم عالقلب و الليلة من غيره غامقة.
و الست بتكون الصدر الحنون لصديقاتها و ذويها – خدومة لطيفة مهرجة و حتة مارون جلاسيه.
و على هذه الأسس من قبل الطرفين بيتم أختيار بعضهم لبعض .
يوم مايدخلوا على بعض ( تعبير دارج بعذنهم فى عشة فراخ أو زريبة) كل المقاييس دي بتتغير – الجدع الحتة سكره بيبقى هم و غم و دخلته البيت بيتعكر الدم – و الوليه بتبقى آخر توتر و واقفه له عالوحده طب ايه اللى جرى؟
مبدئيا : الملل الملل الملل .
اعتياد الأشياء بيفقدها كل حلاوتها و رونقها: كل يوم لحمة كل يوم لحمة دى مش عيشة دى !!!ا
أنا بقترح ان الأزواج يلتقوا فقط فى الويك اند و مش كل ويك اند كمان .
لازم يكون فيه شوق يا جماعة – لازم تكون اللهفة للقاء موجودة – ماهو مش المفروض ان الأزواج يطلعوا على بعض بدون استعداد ، بمعنى مش لازم يشوفوا بعض عالصبح لأن الواحدة مننا بتكون يا ساتر يارب .. خير اللهم اجعله خير : عنيها منفخة و الشعر الغجرى المجنون مسافر فى كل الدنيا – الصراحة منظر استحالة انه يثير أى غرائز لطيفة .
و كذلك الراجل عالصبح بيبقى منظره مش ولا بد بالذات و هو لابس الفانله أم حمالات و منطلون البيجاما المقلم أبو زراير طايرة و مربوط بأستك من عالوسط و شعره (لو لسه فيه بقيه) واقف أرايل : بنلاقى ان الأتنين مبينضفوش ولا يتسبسبوا الا و هما خارجين يقابلوا ناس أغراب – طب مايمثلوا دور الأغراب ؟؟!!ا
كده و كده يعنى و ممكن يتقابلوا فى جروبى و بعدين يسلموا على بعض و يمشوا – أو يتكلموا فى التليفونات و ميسدات و ماسجات و كده .
و يا سلام لو مرة يطلبها و ماتردش و بعدين تقولوا أصل بابا كان قاعد جنبى – اللـــــــه – منتهى الأثارة بعذنهم متصاحبين- أو يروح يزورها بالليل و العيال نايمين و ينزل يتسحب (من بيته برضه) من غير مالبواب يشوفه .متهيألى ان دى فكرة مش بطاله لرجوع الشوق و الأثارة للحياة الزوجية المهم انه فى الآخر مايتمسكش نازل من على مواسير – و قطعا ساعتها مراته ماهتصدق و هتنكر انها تعرفه من اساسه و ممكن جدا انها تكون هى اللى مبلغه عنه و امعانا فى الكيد تلبسه حلة نحاس و تقول حرااااامى
.

37 Comments:

  • At Friday, August 18, 2006, Blogger Aoossa said…

    تمر حنه حبيبتى
    بس متنكريش أن الست هى اللى معاها المفتاح
    الراجل ضعيف قدام مراته لو هى حاسه بانوثتها وعايشه فى دور هند رستم
    وبعدين وسائل الأثاره كلها فى أيدينا يا حبيتشى
    هو الراجل عنده أثاره
    بس فعلآ لازم ياخدوا أجازه من بعض يجى سنتين كده عشان الحب يتجدد
    الحب نار
    نار
    نار
    ياأخوتشى

     
  • At Friday, August 18, 2006, Blogger الغـــــــــــــريب said…

    أولآ حمدلله على السلامه
    ثانيا الموضوع ده معقد جدآ
    أعتقد أن ملوش حل أبدآ
    بس عندى سؤال
    ليه عاطفة الأنثى بتخبو بعد الزواج
    وبتشوف زوجها اللى كانت نفسها يجمعهم
    مكان واحد ولو لحظه فجأه بتشوفه عفريت
    ومش بس كده حتى صوتها بيتغير بيخشن يعنى
    وممكن الأنوثه تذبل بعد أول حمل
    فى نفس الوقت الراجل بيحتفظ بمظهره أطول فتره ممكنه
    يمكن عشان الولاده والأطفال
    طيب ليه بيختلف الوضع مع سوريا والمغرب وتونس البلاد اللى أنا أتعاملت معاها
    مره مدام سوريه سألتنى ليه الست المصريه بتتبهدل كده بعد الزواج
    مع أن عندنا فى سوريا الست بتشتغل وبتهتم بزوجها وأولادها وببيتها
    ياريت تجاوبى على سؤالى
    بطريقتك اللى بعيده عن التحيز
    متنسيش أن فيه بنات بيقروا مدونتك ومحتاجين حد يدلهم على الطريق الصح
    انا كان نفسى أتكلم عن الموضوع ده
    وأقدم نصائح للشباب حول التعاون مع الزوجه ومراعاة مشاعرها بس متوقع مهاجمة ذكوريه عنيفه
    ************
    المهم أنك رجعتى تكتبى تانى كنت مفتقدك جدآ

     
  • At Friday, August 18, 2006, Blogger بعدك على بالى said…

    ساعات بحس ان السبب مش الملل قد ماان محدش بيتجوز لانه عاوز يكمل حياته بكل مافيها مع الشخص ده بالتحديد، يعنى بعيدا عن انه لازم اتجوز او انه ضل راجل افضل من ضل حيطة او اهى واحدة والسلام (اتنين فى واحد)مربية وخدامة فى نفس الوقت او لان مرتبها كويس او بنت عيله وحيصعد على كتافها او لانه عريس لقطه شقة وعربية ومركز او.... مسلسل طويل بيحكمه دائما أسباب ومصالح لا انكر اهميتها ولا ضروريتها بس لازم جنب كل ده يبقى فى رغبه اكيده لانه انا عاوزة اكمل حياتى مع ده او دى تحديدا بغض النظر عن الاشياء الاخرى الهامة، هنا اعتقد حتتولد فكرة المشاركة واهميتها، لان الاتنين عاوزين يكملوا وينجحوا شركتهم، هنا متهيالى لن يتحرج الزوج من مساعدة زوجنه حتى فى مسئوليتها والعكس صحيح وحتتلاشى الموروثات المتخلفة اللى كتير بتدمر العلاقة نظام اتقل ياعم وهى حتروح فين، ولا ماهو راجع راجع، ويزحف الصمت وتوابعة تدريجيا على العلاقة و... للاسف محدش بيبذل جهد حقيقى تجاه الاخر، والجهد مش من طرف واحد والتانى مكبر كده ولا تنابلة السلطان لايرى لايسمع وكثيرا لايدفع، والدفع طبعا مش فلوس وبس.. ده حب وامان وحنان وطمأنينة وسكينه ومفردات كتيرة بتلغى عمدا أو سهوا من حياتهم والنتيجة معادلة غير متوازنه ..
    اسفة طولت ياجميل بس انتى اصلك فتحتى موضوع عاوز تدوينات كثيرة ....
    جميلة أنت ياتمرمر .... دائما..

    ألا أخبار لافام وتاهيتى ايه، مفيش بث مباشر ليه ؟؟؟
    مودتى وتحياتى

     
  • At Friday, August 18, 2006, Blogger Me2 said…

    المشكلة كمان غن الست بتتطمن غنها إتجوزت فمش بتحاول تجدد من منطلق إنه خلاص إتدبس
    والراجل بردو بيتعامل مع الوضع ماهي مراتي و تشوفني بأي شكل
    الطرفين مسؤلين عن حالة الملل مش طرف واحد بس
    موضوع حلو قوي يا تمرمر

     
  • At Friday, August 18, 2006, Blogger tota said…

    تمر حنة الجميلة

    المشكلة مش بس الملل
    المشكلة الصورة اللى اتربينا عليها وثقافة المجتمع المصرى العقيمة الغير متغيرة والمتوارثة من جيل لاخر
    لو كل ام فهمت بنتها ان مظهرها وشكلها اولا ليها مش لمجرد جذب الراجل ناحيتها هتحافظ على شكلها للابد وهو نفس الشىء
    لو سقط القناع المتحفظ فى فترة الخطوبة وبان الاتنين مش هيبقى فى تصادم هويات بعد الجواز
    لو اتعلم الراجل انا المساعدة والمشاركة مش امتهان للرجولة هيفضل عندها وقت تحافظ على شكلها
    لو هى ورثت معنى الانوثة من ام فاهمة نوع العلاقة ومتطلباتها مش هيبقى فى البرود العاطفى ده
    وطبعا زى ما قالت تمر لو بعد جو الملل بالتغيير دايما يمكن الدنيا يبقى ليها لون تانى غير الايام البحلقى اياها دى
    تحياتى

     
  • At Saturday, August 19, 2006, Blogger ...دنيتي said…

    انا لسة متجوزتش
    بس ساعات بفكر في الموضوع دة
    يعني ميسدات و مقابلات برة
    واعتقد ان موضوع الأجازة الزوجية دة مهم
    و ابعتلوا جوابات والحاجات دي
    بس اما بسأل صحباتي المتجوزين على الكلام دة بخلوني افقد الأمل في الحياة :((((
    مع ان اقدم واحدة فيهم بقالها سنتين
    وبيحسسوني اني لاسعة وبقول اي كلام عشان لسة على البر :(

     
  • At Saturday, August 19, 2006, Blogger Sampateek said…

    اساسا انا زعلانة منك
    علشان قصدك في خدمة و طنشتيني
    و مكنتش حاجي اكمنت عندك بس بعذني بكمن عند حد معرفوش
    المهم
    انا شايفة ان الست من دول عينها فارغة ميملاهاش الا التراب
    عايزة سمير صبري بالنهار
    و سيد زيان بعد الظهر
    و نور الشريف و النور مقطوع
    و بالليل عايزة هادي خشبة
    ماله الراجل ابو كرش و بنطلون بدكة
    ما دام فاتح بيت و بيقوم بالواجب
    يبقي تبوس ايدها وش و ظهر و بلاش فرعنة
    لحسن النعمة تذول
    و انا ضد ان الست تبعد عن جوزها بالاسبوع و يجيلها في الويك اند
    يبقي ابني علي كتفي و ادور عليه
    قطيعة
    فكرتون بالذي مضي
    مخصماكي برضة

     
  • At Saturday, August 19, 2006, Blogger المزاجنجي said…

    حسبي الله ونعم الوكيل هو ايه الموضوع سكت دهرا وتكلم كفرا انت عاوزة كل المتزوجين ياخدوا اجازات انا عن نفسي مستعد اخد الاجازةوبدون مرتب كمان.... يا بنتي احنا خلاص لبسنا الليلة ومش هاينفع نرجع في كلمنا بعد خمس عيال اجي اعمل فيها عيل انا كمان بس تعرفي ان صنف الحريم ده عاوز ضرب تلاتين يلغة الحريم اللي بيتقلبوا على رجالتهم بعد الجواز انا يا ما قلت لمراتي نبعد كام يوم احسن لكن فضلت كابسة على نفسي لما جابت لي جلطة و8 ذبحات صدرية وعاوزاني اكون رومانسي ياخي هأوأوأو انت بتهرجي في يوم مالوش ملامح وبعدين يا حريم ولاد تلاتين في خمسين انتوا عاوزين راجل رومانسي من انهي داهية اذا كانت الحكومة رفعت عليه الاسعار وكانها رافعه عليه سلاح وهاتعوره وبذمتك انت لو الافندي بتاعك عرف انك بتقولي كلمة (تعبير دارج بعذنهم فى عشة فراخ أو زريبة) تفتكري كان عمل ايه في لغوياتك دي ده كان مش يشيع لك ورقتك دا يجيب لك دفتر بحاله ويرميه في حجرك وحشتيني جدا وياريت ماتطوليش الغيبة تاني لانك لما بتغيبي على النار بتطلعي لنا بمواضيع تسيح الجمجمة وربنا يجعل كلامنا خفيف على الحريم واسئلي كلابيظو زعلانه ليه وراضيها دعوة الام بالدنيا وكما فيها

     
  • At Saturday, August 19, 2006, Blogger ادم المصري said…

    مش عارف ليه سعات كتير بتنكشيني
    وباخس انك عادي مننا

    عندك نفس المشاكل تقريبا ونفس الهموم
    حتي طريقة كلامك

    بصراحه انا غلبت معاكي


    ههههههههه
    تحياتي
    ادم المصري
    اول دكتور احه

     
  • At Saturday, August 19, 2006, Blogger قلم جاف said…

    فيه فيلم جميل قوي عن قصة لأحمد رجب اسمه "المجنون".. وفيه بيعيش راجل مع مراته في سعادة ملفتة للنظر تثير حقد كل من حوله ويعتبرونه مجنوناً..

    ويطرح هذا المجنون وصفة غريبة لاستعادة السعادة الزوجية والقضاء على الملل بضربة واحدة ، إعادة محاكاة الظروف السعيدة التي صاحبت قصة الحب الأولى التي كللت بالزواج..

    بيعمل كدة فعلاً ، خاصة وإنه عاكس اللي بقت مراته فيما بعد قبل الجواز ، حاول يكررها الناس مسكته في الشارع ، وراح عند الدكتور النفسي جاره اللي لقاها فرصة للتشفي من الزوج السعييييييييييييد!

    جه دة في دماغي بمناسبة الملل والتجديد..

    تفتكروا لو كان فيه صحوبية بين الراجل ومراته حيحصل ملل؟ .. أشك..

    علاقة الراجل بأصحابه أو الست بصاحباتها فيها حميمية واستمرارية ، عكس - إلى حد ما - علاقة الراجل بمراته بالشكل التقليدي .. اتنين أزواج مقفول عليهم باب واحد وبوزهم في بوز بعض شبرين في وجود الولاد أو في غير وجودهم!

     
  • At Saturday, August 19, 2006, Anonymous Bisso said…

    I love my wife and keep telling her this all the time even if sometimes I feel like hitting her with a hammer, but she's happy like that and doing creazy things to make me happy. SO I guess I am a happy man, I am married for 3 years now and am a happy man, I won't let go of my wife for anything in the world and this is what she thinks as well.

     
  • At Sunday, August 20, 2006, Blogger khalid jarrar said…

    al3azeeza tamr 7inna..
    adfa3 no9 3omri, to meet you in person.
    :)
    maybe oneday!
    me*

     
  • At Sunday, August 20, 2006, Blogger All about you said…

    بما ان التجربة خير وسيلة لاثبات النظرية فعليكي بما انك صاحبة النظرية انك تطبقيها و تحكى لنا النتائج بمنتهى الشفافية و الصراحة..اعتقد بعدها طريقتك فى تناول المواضيع هتتغير خاااااااااااااااالص..بعد الضرب اللى هتاخديه من بابا لما يظبطك مع جوزك العزيز

     
  • At Monday, August 21, 2006, Blogger تمر حنه said…

    AOOSSA
    يا بنتى مفاتيح ايه اللى فى ايدينا؟ دول صنف ياكل و ينكر محتاجين ترابيس و كوالين - المفاتيح مش كفاية
    و بعدين مين بقى انشاء الله اللى هتمثل دور السيدة الفاضلة هند رستم 24 ساعة؟؟
    ده البوجودى عند الكوافير بقى بالشئ الفلانى - لأ ياختى الدى اس ال أولى !!ا

    الغريب القرييب
    بص يا سيدى : أولا احنا اتربينا غلط : يعنى أنا أوعى على جدتى و مش فاكرة منها غير شكلها و هى ماسكة الكبشة (بتاعة الطبيخ) أو قاعدة قدام أوضة جدى بتهشنا من حواليها لغاية مايصحى عشان ينام حلو و مش مهم هى تتلقح عالكنبة برة - و منتهى أملها كان انو مثلا ياخدها معاه عزا أو يوافق انها تطلع لها أسبوع أسكندرية مع ولادها - ودى هى الصورة الديفولت اللى اتربينا عليها فى مصر الا ما رحم ربى.
    فطبيعى اننا ننشء - بغض النظر عن تفاوت مستوانا الأجتماعى و الثقافى - ستات توابع - و على فكرة ده مش عيب و لكن العيب اننا نكون توابع مرغمين- فالست عندما تكون تابع بمزاجها بتكون مزيكاااا, بمعنى انها بتعرف تظبط سى السيد ، أى انها بتديلو البرستيج بتاعو وقت ماتعوز و تقدر تسحبوا وقت اللزوم و بالتالى بتشعر انها الأذكى و الأوعى و على رأى أووسا المفاتيح فى ايدها
    و لكن بالنسبة للأخوات المزز فى لبنان و المغرب فدى ست متربية على منظر الماما مع البابا فى الفرندا و الماما ماسكة الأرجيلة و الشعر مصبوغ بالشعرة و البابا شو بدو غير هيك؟ بيصير بيدبك طول الليل شى فى الحمرا و شى ببعلبك .

     
  • At Monday, August 21, 2006, Blogger تمر حنه said…

    أحلى بعدك على بالى
    بصى : أى علاقة لازم يبقى من وراها مصلحة و حتى لو المصلحة انك بتسعدى نفسك بالأقتراب من هذا الشخص - مش عيب
    بس صدقينى الملل ده سرطان قبيح يستطيع خنق أى شئ جميل أو أى علاقة دافئة- أرجوكى بلاش تشوفى سينما بقى كفااااية موضوع الحب و الرومانسية و الشخص بذاته ده بتاع جوليا روبرتس و أحمد السقا فى فيلم انى راحلة ده عبارة عن عقد عن الكتاب أو شطحات خيال بيحسرونا بيها . سيبك سيبك و خلينا فى المهم بقى فيه بلاج جديد هنا اسمو أون سبوت واكل الدنيا و ربنا الرجالة قاعدة مريلة متر قدام - و العبط مش قادرين يداروه من المناظر يا أمى - أصلهم فاتحينو السنه دى ببلاش و الأوت كاميرز بيزكوا عن عينهم و عافيتهم - قطيعة و احنا هانلاقيها من الكليبات ولا من كوبا كابانا ؟؟ انت عالظالم و المفترى يارب

    me2
    واحشانى و النعمة - طبعا الأتنين مسئولين و لازم يسود العلاقة جو من الغموض - حاولوا يا ستااات تبقوا غامضين شويه الله يكرمكوا - لازم نشرفونا فى هذا المضمار لحسن الغزو المغربى و اللبنانى فى الطريق .
    أرجو من الأخوات انهم يفهمونى صح يعنى مالاقيش واحدة داخلة تنام جنب جوزها بنضارة شمس و بالطو مخبرين و تقولك غموض - ولا تبات برة تلات أربع ليالى و تاخد علقة و تقول أنا السبب - و النبى أفهمونى صح و اتنحرروا شوية يا بنات - و معايا بصوت واحد: بالطول بالعرض هنجيب المغرب الأرض

     
  • At Monday, August 21, 2006, Blogger Shower-Mirror said…

    بداية احييكى على البوست الجميل ....طبعا انتى عندك حق فى حكايه الزهق دى ... بس الحل اللى انتى قلتيه للأسف مش عملى !! لو الراجل هو اللى طلب الاجازه الزوجيه .. الست هاتقول ده زهق منى و شايفله شوفه تانيه . و دينى لانا قاعده على قلبه ...و لو الست هى اللى طلبت الاجازه .الراجل هايقول ايه ده !! انا تقولى عايزين نريح من بعض شويه ..كرامتى ... و الله لانا موريها النكد على حق ... و هكذا ... . اسمحيلى اقولك على حل لطيف ، انا و مراتى عملناه بعض ما اكتشفنا ان بعد سنه و احده من الجواز ابتدينا نزهق فعلا من بعض .. الحل و بكل بساطه اننا بطلنا نتواجد مع بعض لوحدنا كتير ... يعنى ببساطه لما نخرج بنخرج شله مع اصحابنا المتجوزين و ظروفهم زينا .. و لما بنسافر كذلك بنحاول نظبط مع شله اصحاب او قرايب ... و بكده بجد اتحولنا لأصحاب و بقينا فعلا لما بنبقى لوحدينا بنلاقلى اننا و احشين بعض ... فنصيحتى - وعن تجربه- ياريت يا ستات بلاش خنقه و مش لازم كل الخروجات و السفريات تتكونوا لوحدكوا لان بكده الزهق اللى فى البيت هايتنقل معاكوا لكل حته تروحوها ..... تحياتى و ابقوا زورونى

     
  • At Tuesday, August 22, 2006, Blogger shady said…

    ياستى خلاص ماعدش حد لاقى يتجو والعواطلية والعوانس ملايين
    يعنى الازواج حينقرضوا خلاص
    وكله حيقضيها ذى ما بتقولى كده مش كانهم لا حتبقى دى حقيقة فعلهم
    حتبقى ليه ماهى بقت خلاص

     
  • At Tuesday, August 22, 2006, Blogger أُكتب بالرصاص said…

    ممكن أدلو بجردلي...قصدي بدلوي ...

    ممكن الست تشوف هي بتعمل أيه مع ابنها علشان ياكل ،
    والله بتقعد تعمل له أراجوز ،

    بتصقف له على حاجات هايفة هو بيعملها
    برافووو، وشاطر ، وانت احسن واحد في الدنيا ،

    لذلك الواد بيحبها موت وبعمل اللي هي عايزاه

    فيها ايه
    (ماحدش يحدف حاجة)

    لو الست دلعت جوزها بس نص دلعها لابنها
    والله ان كان ابن ناس يبقى هيقدر ويرد بأحسن منه( الدلع)
    وان كان واطي لامواخذة يبقى يستاهل الدلع اللي ادلعه برضه ، علشان طلع عيل



    ومن هذا المنبر
    احيي حاملة المفاتيح اوسسا
    والغريب
    والعظيمة
    بعدك على بالي
    كلامها سليم والصميم

    وكلبوزة

    عظمة على عظمة يا ست
    بس هو ليه في بناطيل بدكة ؟
    مش بأقول لك من جيل الثورة
    بس كلامك صح
    مادام قلتي دراع مرسي تبقى بتتكلمي صح

     
  • At Tuesday, August 22, 2006, Blogger مـحـمـد مـفـيـد said…

    اعتقد ان الملل يتسرب للحياه الزوجيه عندما يكون هناك عدم تفاهم اول عند الزواج دون حب

     
  • At Wednesday, August 23, 2006, Anonymous أزئوزة said…

    حلة نحاس ؟
    برضه ولاد الناس بيبانوا على حئيئتهم ، مهما اتداروا تحت مسميمات مصطنعة ، كتمر حنة ، وخدامة !!! حلة نحاس ؟
    دي بشيئ وشويات ياتمرمر ، خليكي ف الأنامونيا ، وهتلائي منها ياما ، وبكل المئاسات ، ف هايبر ون

     
  • At Wednesday, August 23, 2006, Blogger كنوز said…

    hei
    would u give a look at my blog

     
  • At Thursday, August 24, 2006, Blogger ادم المصري said…

    هاموشة انا مثلا ؟
    مش شايفاني
    ولا انتي بتعلقي ع الكلام اللي يخش في نخشيشك .
    هههههههههه

     
  • At Thursday, August 24, 2006, Blogger Epitaph said…

    ههههه يا تمر حنة
    الصراحة كمان تعليقات الناس العسل اللي هنا تموت من الضحك

    ايه يا عم اكتب بالرصاص
    ولا كلبوزة
    بنطلون باستك مدكوك؟؟؟ هههههه

    وانا مع موضوع مفاتيح اوسة
    والموضوع مش محتاج كوافير كل اسبوع و هند رستم 24 ساعة
    انما فيه حاجات حلوة خفيفة تخلي فيه شوق مابينهم
    ولو الراجل جدع..حيقدر ده

    فينك بقي يا ست الستات؟
    :)

     
  • At Thursday, August 24, 2006, Blogger تمر حنه said…

    tota
    اكفى القدرة على فمها تطلع البت لأمها - كلامك عنب على مانجه

    دنيتى
    طيب اسمعى الخلاصة: أوعى تسمعى كلام صحباتك مع ان كلامهم صح و الحياة أبعد ما يكزن عن البمبى - و لكن لازم تخترعى حاجات عشان تعيشى و تقدرى تكملى. عايزة تتجننى أتجننى بمزاجك ، عندك أفكار هبلولة أعمليها و أوعى تقولى كلمة الناس تقول عليا ايه . الناس هتقول هتقول و لكن على رأى المحترم جورج وسوف : كلام الناس لا بيقدم ولا يأخر

    كلبوزة النوزة كوانوزة
    أنا مقدرش على خصامك و التعمة - بس العطار وعدنى يخلص برطمان المفتقة اللى انتى طلبتيه و حُق النشوء بتاع اللافندى بتاعك- و مركب الحلبة اللى جايه من بلاد بوند اتأخرت يومين - بيقولوا المرور فى شارع الجسر وحش قوى - حقك عليا و عندى دى
    ياحومتى يا كلبوزة : سمير صبرى و سيد زيان فى ليلة واحدة؟؟!!ا دى ليلة صعبة شويتين - طب هادى خشبة ماشى أهو بيجيب أجوان أنما سمير صبرى؟؟


    من زماان - سابقا - مزاجنجى حاليا
    و الله يا من زماان الفكرة دى حلوة طب جربها و اسمع كلامى و انت تدعيلى انت و أم العيال : يوم السبت الجاى البس و اتشيك و خد معاك شنطة فيها غيارين و جلابية عبايط (بتاعت السودانيين المفتوحة من كل جهه دى-طبعا عارفها) و ودع العيال و امهم و أطلع مثلا الأسبوع ده على بلطيم : جو رومانسى و هدوووء و غيب لك أد جمعة و ارجع شوف النتيجة - الأسبوع اللى بعده شنطة فيها غيارين تانيين و جلابية هبايل ( من بتاعت الصعايدة اللى عاملة زى قصة الجيبة الحريمى و مفيهاش أى فتحات- أكيد عارفها برضك) و اطلع مثلا على سفاجا أو مرسى علم - أعمل لك شوية سنوركلينج و سكوبا دايفنج - مش هقولك يعنى ايه- و ارجع شوف النتيجة و خليك عالحال ده و قوللى كمان ست شهور ايه النتيجة - و على فكرة كل وصفات البرد اللى قالولك غليها تودى فداهية - أنا هوصيلك العطار بتاعى على برطمان مفتقة من اللى جايباه لكلبوزة و أوعى تعرض عليا فلوسهم
    (أنا بقبل كريديت كاردز)ا

    admelmasry
    خليك كده مولع لا على حامى ولا على بارد - مش هريحك يا آدم - بقولك ايه : الا الدكتوراه بتاعتك دى هى نفسها بتاعت أكلت السمكة ...ذيلها؟؟



    قلم جاااف
    الفرق بين علاقتنا بأصدقائنا و علاقتنا بأزواجنا هو الأحساس بالأجبار - أنا لما بزهق من صاحبتى بقولها باى باى و أروح أو أقفل السكة - عندى خيارات- و ياسلام لو مخللة و عليها حبة نعناااع- و لكن مع الزوج مفيش باى باى مهما تدنت حالتى نفسى أو جالى هاجس كده عايزة أقعد لوحدى - أو راسى بتاكلنى و عايزة أهرش براحتى - على فكرة اللايسيد مضروب اليومين دول - و بالتالى نستمد من هذا الأحساس الشعور بالضغط و الأجبار و سيبك من أى حد يقولك الونس و الكومبانى و التواصل و التكامل و الشعارات دى - كل انسان محتاج مسافة بينه و بين الآخر حتى يشعر بالشوق الى رؤياه و التواصل معه مجددا.

     
  • At Thursday, August 24, 2006, Blogger تمر حنه said…

    bisso
    جرى ايه يا بيسو انت بتضحك على ولا على نفسك؟ طب ازاى بنى آدم عايش تلات سينين بيمثل؟ هتحتاج قريب أوى انك تعيش دور نفسك الحقيقى - اللى بتعملوا ده ماينفعش و عمرو قصير - لازم تتحرر من المجاملات و تعيش نفسك - ابقى تابع معايا كل شوية عشان أعرف آخرتها معاكو ايه - برجاء دوام المراسلة

    khalid jarra
    عامل ايه يا بتاع الزاوية الحمرا؟ الشرف ليا يافندم - طبعا احتمال كبير قوى نتقابل - انت بتروح اقسام؟؟

    all about you
    أنا هبدأ بنفسى و لازم أضحى عشان المجتمع يتطور و لو أبويا قفشنى - أنا هسيبلكوا بوست فيه مكانى و القسم اللى ممسوكة فيه- و النبى عايزة الحلاوة بالمكسرات و بلاش استرخاص

     
  • At Thursday, August 24, 2006, Blogger تمر حنه said…

    shower- mirror
    الله حلوة قوى فعلا الفكرة دى كمان بتاعت اللمة - و الله بجد لذيذة
    مسافرين شلة و خارجين شلة و شوية شوية البيت يتملى كماان
    صحابك و صحابها و جوازهم و الجيران - و تبقى معدى من قدام الحمام تلاقى واحدة بتقولك و النيى ناولنى فوطة ياسمك ايه - و واحد فى البلكونة بيقولك الساعة كام معاك لو سمحت - و ممكن تجيبوا سراير بدورين عشان البيت يساع . من غير هزار : الفكرة دى كمان ممتازة

    shady
    ايه يا شادى مالك؟ شوية تفاؤل الله يرضى عليك - العوانس و العواطلية؟ لأ دانتا فيه حاجة مدايقاك - أكيد ات مش من العوانس تبقى من العواطلية - صح؟ و مالو ياشادى كل ليل و له آخر و النبى ماتدايق نفسك و بكرة هيبقى زى العسل بس قول يارب

    أكتب البرصاص
    يسترك اتخيل معايا كده : الجدع راجع الساعة أربعة من الشغل متشرد فى المواصلات و عرقان و بالبلا - و يلاقيها مستنياه ورا الباب فاشخه تمها و بتتكلم زى طمطم : حمدلله عالسلامة يا بوتى بوتى بووووتى - وحستى مامى يا كلبه - يالا اغسلى وشك و تعالى كلى يا قطة - و يسمع الكلام وييجى يقعد عالسفرة - ماهو بعزنه ابنها ، ياللا يا توتااا افتحى بقك و كلى حتة الكوكو دى - الطيارة داخلة فيين؟ افتح المطار - برافوووو يا توتااا - طب عشان خاطلى كمان محلقة واحدة بس : يالا يا قطة العربية داخلة فين ؟ افتح الجراااج
    من المنطقى ان اللى هيتفتح هو نافوخها و تكون النتيجة مانشيتات تانى يوم : مصرع ربة منزل حرقها زوجها بوابور الجاز اثناء اعداد الغذاء - و طبيعى هياخد براءة ماهو بيتعامل معاملة الأطفال

    محمدمفيد
    اطلاقا - فالكثير من المتزوجين عن تفاهم و حتى عن حب ينفصلوا بعد فترة بسبب الملل الذى يصيبهم - بص يامفيد العين بتتعود و لااازم التغيير


    أزئوزتى
    يا بنتى الحلل النحاس دى ورث - أنا ورثتلى حلتين و بستلة - و شايلهم لجل مارهنهم و افك أى زنقة حاكم المدارس داخلة و أنا متأكدة انى هحتاجهم
    ألا ايه هايبر وان ده يا أوخشى؟ ارزخانه ؟؟

    كنوز
    nice blog

    admelmasry
    ياينى اصب مانا رادة عليك فوق أهو - أصل كان فيه اشاعى على من زماات كانت ساده نفسى عن التعليق - و بعدين لما اتطمنت عليه : نفسى اتسدت أكتر

    epitaph the sugar lump
    حاجات حلوة و خفيفة زى ايه بقى؟ و النبى ادلى بجردلك زى عمنا اللى عمال بيكتب بالرصاص و فهمينا - طب و النعمة دى و النعمة دى و النعمة دى و انشالله يارب يارب انهم حالهم مايل و مابيتمر فيهم - مش المثل بيقول : ابعد حبة تزيد محبة - و خف تعوم - وقالوا للحرامى احلف قال طب و النعمة و النعمة ( المثل التالت من عندى و مالوش علاقة بالموضوع)!!ا

     
  • At Thursday, August 24, 2006, Blogger المزاجنجي said…

    تمورة ربنا بهد المفتري وبس
    بقى انت عاوزاني اطلع اسبوع بلطيم واخد جلابية سوداني واطلع مرسى علم واخد جلابية صعيدي هو انا ترزي ولا ايه انت عارف لو عملت زس ما بتقولي مش هاستني 6شهور واقولك على النتيجة انا هاكون خلاص طلعت من هدومي يا هانم احنا داخلين على كارثتين ورا بعض وربنا بس يسترها علينا جميعا الاولى دخول المدارس واللبس والكتب والمصاريف والكراريس والكشاكيل والذي منه .. والتانية رمضان جانا والطرشي والكنافة والفوانيس المهم احنا داخلين على معمعه ربك يعديها على خير بس حلي الوحيد ان انا تيجي لي الذبحة الصدرية نمرة 9 في حياتي واروح اترمي في اي رعاية مركزة واعمل دماغ هدوء بلا مصاريف بلا وجع قلب

     
  • At Thursday, August 24, 2006, Blogger ادم المصري said…

    ماشي يا ستي متشكر
    ههههههههه
    ا انتي برده في مقام طنط
    ههههههههه


    احب اسيب رساله عنك لبعض الناس

    ازنوزة
    انتي قوية الملاحظة جدا
    وعندك حس بوليس عالي
    ههههههه

    الا اه صحيح ؟
    حلة نحاس .
    ده اسمه كلام برده

     
  • At Friday, August 25, 2006, Blogger تمر حنه said…

    من زمااان
    ياخويا العدو و اللى يكرهك - انشالله أولمرت اللى يترمى فى العناية المركزة
    برضك ماسألتش يعنى ايه سنوركلنج و سكوبا دايفينج ؟؟

     
  • At Friday, August 25, 2006, Blogger Epitaph said…

    looooooool
    تمر حنة انتي جميييييييلة موت
    ماشاء الله عليكي

    وبعدين حاجات خفيفة
    يعني مش لازم تعامله كطفل
    بس ايه يعني انها تهتم بنفسها
    وتبقي قاعدة لابسة كويس في بيتها
    وريحتها مش طبيخ
    ولما تلاقيه تعبان متقولوش نخرج
    تعمل هيه قاعغدة حلوة في البيت
    مش ح اقول شموع و حركات
    لا قاعدة كويسة مريحة
    من غير رغي الستات و شكواهم
    تدلع عليه
    وتستعبط
    وتعمل فيها ضعيفة

    ايه هي الخطة دي متنفعش؟؟
    :))

     
  • At Friday, August 25, 2006, Anonymous Anonymous said…

    بالطول بالعرض حنجيب المغرب للارض
    الله يعاونكم
    سلام من المغرب

     
  • At Saturday, August 26, 2006, Blogger Sampateek said…

    لا عايزة مفتقة و لا نشوء و لا حلبة اذا كان شوية جوزة الطيب و جنزبيل و شوية منشطات يكون كويس و ان كنت عارفة مسبقا ان لا حياة لمن تعالج
    بس اهو حلاوة الزوج
    يا مزاجنجي يا خويا اوعي تسمع كلام تمرمر دي كانت المودام تفتكر انك متجوز عليها و تطلع لك الساطور و تنزل مدونة بعنوان ذبح بلوجراوي لشك زوجته في سوء سلوكه
    بعد الشر عليك من الذبحة اضربلك كل يوم كباية زيت زيتون و انت تبقي فلة
    ----
    خشبة هو في زي خشبة
    قطيعة
    كنت فين يا خشب اما كنا نجارين
    عواف

     
  • At Thursday, August 31, 2006, Blogger BackBone said…

    مممم,,,,

    ممكن كل المتجوزين (راجل او ست اشهر) يقولي اخر مره جاب للبارتنر بتاعوا ورده حمراء واللا شكولاته كان امتي؟

    جربوا تسهروا مره كده قدام فيلم اجنبي رومانسي و انتوا نايمين نص نومه كده ورا بعد علي الكنبه.

    اهم حاجه خالوا بالكم من الوزن, بعني لما الرجل بيكرش و الست بتدهول بيبقي خلاص مينفعش يبقوا مني زكي و احمد حلمي و كل حاجه بتروح.

    كل واحد يجرب يحط لنفسه تارجت و يحققه.

     
  • At Friday, September 15, 2006, Blogger كراكيب نـهـى مـحمود said…

    كل دي افكار عبقرية اعتبريها براءة اختراع اتفضلي نفذيها واحنا وراكي لحد مستشفى العباسية ان شالله مشي من غير مواصلات
    كراكيب كركوبة

     
  • At Friday, September 22, 2006, Anonymous Anonymous said…

    ايه يابت ده..يخرب بيت فقرك الدكر ده
    انا اول مرة ادخل ام الموقع ده بس بصراحة ضحكت لحد ماجبت زيت
    لا دنتى شغلانة و هحطك فى دماغى بقى
    مع تحياتى
    دكتور/سمسم الجن شريب السم اللى مشافش جسمه خاف من اسمه و اللى ماشافش الاتنين ..يابركة دعا الوالدين

     
  • At Thursday, November 23, 2006, Anonymous Anonymous said…

    ياتمر حنة تأكدى بأن لو انتى انثى هتكون حنونه ورقيقة ولو انتى ام هتكونى صبورة وراضيه ولو انتى حبيبه هتتحبى لو بتحبيه هيحبك دى مشاعر الحب ياسيدتى غيث هاطل يمطر اشجارا وشجيرات الحب الصادق سمائه صافيه مالو ش دعوة بماديات وانتى اشتغلتى وانا مرحتش الشغل المراة نص المجتمع مثلا اعرف نساء اسعدتهم قبلة واعرف نساء ازواجهم مريضه ولكنها صبورة ومتمسكة به لابعد الحدود ياسيدتى الست دنيااا وانتى تفتقدى الدنيااا للاسف am_btata_lzeez_wm3sl@yahoo.com

     
  • At Wednesday, August 29, 2007, Anonymous انوشه said…

    عندك حق يا اختشي والله التجديد مهم جدا انا عن نفسي مش عارفه ازاي هقدر اتجوز راجل وافضل اشوفه كل يوم يوم كل يوم صبح وليل وليل وصبح اكيد هزهق انا بمل بسرعه اوي عندك حق هي المفروض تعتبره لسه خطيبها كده كده يعني وتعمل زي ما كانت بتعمل ايام الخطوبه وتعمل نفسها ال يعني مكسوفه ومستحيه اوي منه وتتدلل عليه شويتين ويبقوا عاملين حساب ان بابا قاعد بره وممكن يدخل عليهم في اي وقت وطبعا بابا ده هو العيال وممكن طبعا يبقوا قاعدين في الصاله مع بعض مع العيال ويقضوها مسجات ال يعنو بيختشوا

     

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home